TAWAKKAL

Thursday, April 22, 2010

Salam sume...Salam imtihan...Salam jihad ilmu...pas baca blog SPMM td,teringat satu kisah..xingat sangat jalan cerita yg sebenar2nya dan xingat siapa yang ceritakan, tp cukup terkesan di hati.Selalu juga cerita kt adk2 di Usim terutamanya waktu minggu orentasi(ramai kecewa xdpt jurusan or universiti idaman dan takut xdpt skor dalam jurusan yang ditawarkan).

Pada satu zaman,seorang hamba Allah (A)bercita-cita menjadi seorang tentera.Dia tidak pernah pergi temuduga,tetapi selalu mengharapkan dia akan jd tentera.Gurunya selalu menasihatinya supaya pergi temuduga bagi membolehkannya menjadi seorang tentera."tapi,saya kan rabun...sah2 la syarat utama dh xlepas" kata si A."xpa,usaha dulu,sambil2 berdoa dan tawakkal" kata Gurunya.

Ramai sahabat-sahabat A yang dah pergi temuduga, tetapi hanya beberapa orang sahaja yang terpilih ke saringan seterusnya. Keadaan ini menyebabkan semangatnya semakin luntur. Tetapi setiap kali berjumpa dengan gurunya,si guru akan menasihati perkara yang sama dan menceritakan pentingnya memahami konsep tawakkal itu sendiri.

Akhirnya,si A bertekad untuk mengikuti saranan gurunya. Dia pun pergi menghadiri sesi temuduga.Masyaallah,dia sangat terkejut kerana dia terpilih ke saringan seterusnya. Dia sangat gembira dan menceritakan kepada gurunya.Gurunya hanya tersenyum sambil mengucapkan Alhamdulillah.

Hari berikutnya,si A pergi menghadiri temuduga peringkat seterusnya.Subhanallah, dia berjaya dan diterima menjadi seorang tentera. Dia tersangat gembira dan bersyukur kerana impiannya selama ini dimakbulkan.Dia menjumpai gurunya dan meluahkan apa yang tersirat di hatinya(dia musykil cmna yang dikatakan tawakkal sedangkan saya memang rabun). Gurunya berkata "tawakkal ialah menyerahkan segala ketentuan selepas berusaha bersungguh-sungguh kepada pencipta, yakin segalanya (termasuk usaha kita )milik Allah dan hanya Allah yang berkuasa terhadap segala-galanya". Si A masih musykil."Menghadiri temuduga itu merupakan usaha walaupun kamu sedar kamu rabun. Keadaan ini membuktikan kamu betul2 bertawakkal kepada Allah bukan pada matamu".

Sama juga dengan situasi kita yang sedang berjihad ilmu. Kita berusaha bersungguh-sungguh dengan belajar siang malam, berjaga malam (qiam), kurangkan berbual kosong dan seangkatannya. Semua perkara itu adalah usaha tetapi kita tidak boleh sandarkan bahawa kejayaan atau kegagalan itu disebabkan usaha kita, sebaliknya usaha itu hanya wasilah kejayaan or kita .

2 comments:

Ummu Afeera said...

kisah abbas assissi n assyahid imam hassan al banna:)

Norjanah Ramli said...

salam

a'aa
bru ingt,ummu yg bg emel cta 2 kn dlu
klu ada save,tlg emel smla ek
xsdp r kta wat ayat
hehe
hepy belated besday.(",)