2011

Sunday, January 16, 2011

Salam 2011.Sebenarnya tengah pening,xreti buat keja sekolah.hu2.Sedar tidak sedar, sudah hampir 17 hari berlalu,namun masih belum terlewat kukira untuk mengucapkan selamat tahun baru kepada semua.he2.Moga2 tahun baru ini membawa sinar baru dalam hidup kita semua.Tahun yang bakal melakar lebih banyak kejayaan, tahun yang paling banyak sumbangan kepada agama,family & society,tahun mengukuhkan jati diri dan ku mahu meninggalkan tahun 2010 yang penuh dengan conflik diri dik kerana perlu melakukan pelbagai keputusan penting bagi memastikan perjalanan perjuangan lebih diberkati dan diredhai. Bukan sekadar azam dan semangat baru,tetapi kita perlu ada hati yang baru,jiwa yang baru dan strategy baru dalam menghayati dan mengaplikasikan mafhum Hadith Rasulullah SAW: “ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” . Hopefully this year is better than last year.

Sama seperti orang lain,Tahun 2011 telah membuka tirai dengan pelbagai warna warni kehidupan.Semakin hari,semakin ku sedar diri ini terlalu banyak kekurangan.Baik dari sudut ilmu,ahklak & adab,amalan dan seangkatan dengannya. Aku juga makin menghargai orang lain,terutamanya family dan sahabat2.Sukar nak digambarkan apabila dikaitkan dengan hati dan perasaan.Sejak kecil,diriku xpandai menunjukkan perasaan sayang walaupun kepada mak abah,apatah lagi kepada mak ayah tiri,adik2,sahabat2 dan orang sekeliling.Begitu juga dengan mak abah.Namun jauh disudut kecil hati masing2,kami saling menyayangi,juz tidak mampu dizahirkan.Hanya ALLAH sahaja yang mengetahui perasaan kami.Kadang-kadang kurasakan faktor ini yang menyebabkanku tidak pandai menghargai kasih sayang orang lain sehinggakan membuahkan ego yang mungkin diletakkan ditempat yang tidak sepatutnya. It's too difficult to cure the egoism disease.As it can destroy our soul,we need to overcome it immediately. Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhan-nya, kecuali orang-orang yang sesat." al-Hijr 15:56.Hopefully i'll have the better soul this year.

Tahun 2011 juga perlu ku lalui dengan beberapa taklifan tambahan.Aku kembali menjadi mahasiswi,tetapi bukan lagi di USIM tercinta tetapi dilubuk ilmu yang baru,UKM.Terlalu berbeza keadaan sewaktu mengambil degree dan sekarang.Aku perlu lebih dewasa,perlu lebih bijak membahagi masa,perlu lebih sistematik,perlu lebih serius dan perlu lebih dekatkan diri dengan pencipta ilmu.Dalam erti kata yang lain,dah xboleh banyak main.hu2.Bukan sekadar (klu ijazah,segulung ijazah..klu master?) se.... master yang kuimpikan,tapi kudambakan ilmu yang berkat & diredhai yang bakal merubah kehidupanku sekeluarga menjadi lebih baik dan sebagai persediaan diri untuk memajukan masyarakat amnya dan meneruskan risalah perjuangan Rasulallah tercinta khususnya. Meskipun impianku mendalami ilmu dalam islamic finance, namun ku cuba meyakinkan diri bahawa pasti ada hikmah lebih besar yang ALLAH sembunyikan.Maybe after 10 years,i 'll find it.Hopefully,i'll realize it asap.

Namun begitu,taklifan sebagai GB merupakan suatu ujian yang berat & hebat bagiku. Mungkin bagi orang lain it's simple,but not for me.Bukan mudah bagiku.Ia merupakan amanah yang besar.Ku cuba melatih diri menjadi leader n follower yang baik.Bukan mudah untuk berhadapan dengan ibu bapa pelajar, pelajar-pelajar dan barisan pendidik yang pelbagai latar belakang, tahap pemikiran, karenah dan ragam . Uswah hasanah perlu disebatikan dalam diri.Kesabaran yang tiada maximum point perlu dipraktikkan. Tahap profesional perlu dioptimumkan.Terkadang khilaf pasti berlaku.Realiti kehidupan,unlimited desires and limited resourses = scarcity always exist.Segala ilmu berkaitan leadership & management yang kutimba di alam kampus akan ku cuba praktikkan dimedan sebenarnya ini."Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Baqarah 2:216. Besides, good attitude is the important element to be a good leader. (i need to practise my writing as 1 i miss all of them about 1 year already.hu2). Pengawalan emosi merupakan kelemahan utamaku sejak akhir-akhir ini. Usually,i can handle my emotion very well and also always doing profesionally.However, since i left my beloved campus 1 year ago, i realize that i become more sensitive and i can't control my emotion wisely. I hope that i can change it to improve myself in order to be a great or good leader, and at the same time to be the best follower.

Nothing impossible.If u care about principle,u wont care about label.U decide ur future. Everything belongs to Allah.Better late than never.Allah always with us.Strive 4 ur excellent.Don't give up,keep trying.Everything start from ourself."Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum,selagi kaum itu tidak mengubah nasib mereka". Antara kata-kata pemujuk diri disaat xtau nak wat assignment yang nak kena antaq esok.hu2.Hopefully i can submit my assignment tomorrow successfully.

Sekadar ini saja kali ini.Moga coretan ini bermanfaat kepada diriku dan pembaca.Pesan Rasulallah tercinta,"Sampaikanlah dariku walau satu ayat". Wallahua'lam.(",)




4 comments:

Petunjuk Ketenangan said...

salam. hai kakak besi! =P

jaga kesihatan baik2 ye..
moga jadi GB yang baik & berintegriti...hehe
moga cemerlang di dunia & akhirat...

thanks kerna selalu menceriakan hidup kami.. huhu~~~


>>>wahai orang kampung... kakak ini telah memaksa saya untuk mengomen... bipbipbup.. ^___^

Petunjuk Ketenangan said...

akak ada hutang ngan saya sesuatu....

Norjanah Ramli said...

salam

insya'allah...hutang apa plak dik oi???

Petunjuk Ketenangan said...

tett... tak nak bitaw...
kak.. thanks eh.. ayat motivasi yg mnghidupkn jiwa!
huhu..
smpat ta antar esemen? hoho